
Hakukoneoptimointi (SEO)
Hakukoneoptimoinnin idea
Keskimäärin yli puolet verkkosivujen vierailijoista tulevat hakukonetulosten perusteella. Hyvä sijoitus hakukoneissa onkin yksi tärkeimmistä verkkosivujen tuottavuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Hakukoneet toimivat itsenäisesti, mutta niiden tuloksiin voidaan onneksi vaikuttaa. Hakukoneoptimoinnilla tarkoitetaankin niitä keinoja, joilla pyritään parantamaan sivustojen näkyvyyttä hakukoneissa. Parhaimmillaan oikealla hakukonestrategialla saadaan merkittäviä parannuksia verkkosivujen kävijämäärään, mikä lisää myyntiä ja brändin luotettavuutta.
Sisällön optimointi
Hakukoneiden tärkein tehtävä on etsiä niiden käyttäjille mahdollisimman relevantteja ja korkealaatuisia sivustoja. Paras tapa parantaa sijoitusta hakutuloksissa onkin luoda korkealaatuista sisältöä, joka vastaa asiakaskuntasi hakutulosten kysymyksiin.
Google ja muut hakukoneet mittaavat käyttäjän käyttäytymistä tämän siirryttyä hakukoneesta kohdesivustolle. Hakukoneet arvostavat, jos asiakas viihtyy mahdollisimman pitkään sivustolla ja siirtyy sivuston eri osiin. Tämän takia nettisivujen ensimmäisien otsikoiden tulisi houkutella asiakasta jäämään pidemmäksi aikaa.
Hakusanaoptimointi
Hakukoneet perustuvat hakusanoihin, joilla haetaan tietoa relevantteja nettisivuja. Jotkut hakusanat ovat suositumpia kuin toiset, minkä takia olisi suotavaa, jos nettisivujen sisältö olisi relevanttia näitä hakusanoja kohtaan. On myös huomioitava, että joillain hakusanoilla on enemmän kilpailua kuin toisilla, minkä takia paras SEO-strategia voikin olla se, että tuottaa sisältöä näille hakusanoille.
Avainsanoja ja niiden hakumääriä voi kartoittaa esimerkiksi Google Adsin Keyword Plannerilla.
Tekninen optimointi
Teknisellä hakukoneoptimoinnilla viitataan sivuston tekniseen kuntoon ja siihen, kuinka helposti hakukoneiden botit pystyvät tulkitsemaan nettisivujen sisältä. Botit pystyvät nykypäivänä tulkitsemaan sivuston sisältöä yhä paremmin, mutta sivuston teknisillä ratkaisuilla on yhä merkittävä vaikutus hakukoneiden tuloksissa.
Teknistä hakukoneoptimointia pyritään saavuttamaan
- Tarjoamalla boteille robots.txt ja sitemap.xml tiedostot
- Vähentämällä JavaScript-koodin vaikutusta nettisivun sisältöön
- Huolehtimalla nettisivujen suorituskyvystä
- Käyttämällä semanttista HTML-koodia
Linkkien optimointi
Google alkuperäinen algoritmi, PageRank, perustui ajatukseen, jossa nettisivu koettiin tärkeämmäksi, jos muilla nettisivuilla oli linkkejä kyseiselle sivustolle. Googlen algoritmi on kehittynyt tästä huomattavasti, mutta on yhä edunmukaista, jos kolmannen osapuolen sivustoilla on linkkejä omille verkkosivuille. Käytännössä tämän saavuttaminen perustuu kuitenkin hyvän sisällön luomiseen. Toki linkkien optimointiinkin on omat keinonsa.
Optimoinnin tuottaminen
Hakukoneoptimointi on yksi asioista, joihin kiireisen yrittäjän aika ei aina riitä. Onneksi hakukoneoptimoinnissa suurin painoarvo sijoittuu sisällön laadulle ja asiakastyytyväisyydelle, joihin kiinnitetään usein enemmän aikaa. Hakusanojen, linkkien ja teknisen optimoinnin oikeaoppinen toteuttaminen vaatii yleensä merkittävämpää ammattitaitoa. Näiden vaikutus on yhä merkittävää, minkä takia on suositeltavaa, että verkkosivujen omistajat tutustuisivat erilasiin ammatillisiin hakukoneoptimointipalveluihin.
Lisätietoa optimointipalvelustamme löydät tämän linkin takaa. Ota meihin rohkeasti yhteyttä, jotta voimme kartoittaa keinoja, miten hakukoneoptimointi parantaisi sivustosi tuottavuutta. Meihin voi ottaa yhteyden tästä linkistä tai laittamalla sähköpostia osoitteeseen contact@pixelflow.fi